Välkommen till Sveriges HR Förenings nya webb.

av:  Lena Kraitsik
11 juni 2014

Vi är med och driver utvecklingen av HR

Många frågor som berör HR har fått ökat fokus. Ledarskap, sociala medier, kompetensförsörjning, globalisering och hållbar arbetsmiljö. Allt fler ser vikten av HR och vad HR bidrar med. Dessutom har personalchef rankats som det populäraste yrket.

Jag jobbar sedan nio år tillbaka som generalsekreterare för Sveriges HR Förening som är den enda ideella yrkesföreningen inom HR i Sverige. Det är roligt och stimulerande att var med och påverka utvecklingen av HR och lyfta frågor som ligger i framkant. HR handlar om att vi har kunnande inom beteendevetenskap samtidigt som vi kan affären. Vi kan se att när den kombinationen fungerar, när samarbetet mellan VD och HR fungerar, så blir företaget framgångsrikt. Vi som förening verkar för att HR är en strategisk ledningsfunktion som driver affärsutvecklingen. Det är viktigt att HR är en utåtriktad funktion.

Alla som arbetar med HR behöver vara uppdaterade om vad som händer. Många arbetar ensamma på HR-funktionen idag. Vår förening skapar arenor för att mötas och nätverka. Sveriges HR Förening har utbildningar och seminarier över hela landet. Vi har också flera stora events där vi lyfter upp aktuella ämnen som vi vill driva. Vi bjuder in forskare, chefer och yrkesverksamma inom HR som berättar om sin syn på utvecklingen. Vi kommunicerar genom vår webb, vår medlemstidning Personal & Ledarskap, vårt nyhetsbrev och via Facebook och Twitter. Vi försöker på alla sätt bygga broar mellan människor som arbetar med HR. Ett event som jag är extra stolt över är HR-dagarna som jag startade för sex år sedan. HR-dagarna är numera en etablerad mötesplats som jag ser fram emot i september.

Men först och främst är Sveriges HR Förening en ideell förening med nätverk över hela landet. Det jag är mest fascinerad över är alla ideella krafter som finns och hur starkt engagemanget är inom vårt skrå. Utan den kraft som vi får från de som är aktiva i våra nätverk skulle vi inte kunna driva den här verksamheten. Tack vare det kan vi ha örat mot marken och få input på ett unikt sätt. Det visar också behovet av att mötas, att nätverka och utbyta erfarenheter som ger personlig utveckling. Du ger och du får i ett nätverk. Det går hela tiden att föra över kunskaper.

Inom föreningen diskuterar vi flera aktuella områden inom HR. Ett av dessa områden är kompetensförsörjning som är en stor utmaning framöver eftersom det kommer att råda brist på vissa kompetenser. Ett annat område är förändringsledning. Det är kopplat till beteendevetenskap och är något som HR alltid ska vara duktiga på. Ännu ett område som vi diskuterar är ledarskap. Inom föreningen kan vi konstatera att det blir allt mindre populärt att vara chef och ledare och där har HR en roll att fylla genom att göra ledarskapet tydligare och förklara vad det innebär.

Vi utvecklar HR-området och vi kommer fortsätta att göra det. Idag är närmare 7000 personer medlemmar i föreningen och vi har 350 företagsmedlemskap. Vi erbjuder gratis medlemskap till studenter så att de kan börja bygga nätverk för sitt yrkesliv redan idag. De unga talanger som vi träffar från personalvetarprogram runtom i landet är otroligt duktiga. Vi möter en väldigt ljus framtid med alla de förmågor som finns hos den yngre generationen.

Vi är många medlemmar i Sveriges HR Förening men vi kan bli en ännu större yrkesförening med ännu starkare kraft att driva utvecklingen. Vill du och ditt företag vara med är ni varmt välkomna. Jag ser fram emot att möta er.

Kommentarer:

Ledaren