Utveckla strategier för att leda och hantera förändring

Kursledare: Therese Birnstingl, Sveriges HR Förening

Förändring är en oundviklig och ständigt pågående process, inte minst i en organisation. Men hur reagerar och agerar människor på förändring? Hur reagerar du? Organisationsförändringar som genomförs utan kunskap om människans psykologi tenderar inte bara att dra ut på tiden. De kan leda till stress och sjukskrivningar, ineffektivitet i affärsrelationer och ett arbetsgivarvarumärke som minskar i attraktionskraft. Denna utbildning ger dig de redskap du behöver för att effektivt kunna verka i förändring och skapa en gynnsam växtplats för chefer och medarbetare.

Hur vi ser på oss själva och omvärlden i förändring påverkar oss både i önskade och oönskade situationer. Förekomsten av två helt skilda livsförhållningssätt är grunden i Förändringens fyra rum, som hjälper oss att förstå vilka psykologiska mekanismer som påverkar människor vid förändring och vad det kan innebära i en organisation.

De fyra rummen representerar psykologiska tillstånd som alla människor har och går igenom. Under dagen skapar du din egen Fyrarummare genom att inreda den med ord som beskriver de känslor och upplevelser du tidigare erfarit.
Det ökar din självinsikt om vad som händer med dig i samband med förändring.
Genom att koppla dina egna insikter med förståelse för människans psykologi och olika förhållningssätt till förändring kan du bidra till utveckling hos individer likväl som i organisationer.

Under utbildningen jobbar vi med:

• Teorier kring människor och förändring
  • Förändringsverktygen Förändringens fyra rum och
    Personlig dialektik – en fördjupning i individens drivkrafter
  • Att leda i förändring, dvs att leda var dag
  • Organisationsstrukturens och - kulturens påverkan vid förändrings- och utvecklingsarbete
  • Praktiskt arbete på individ och organisationsnivå - förändring i vardagen
  • Egen reflektion och handlingsplan

Utbildningen ger:

• Ökad förmåga att effektivt hantera och driva förändrings- och utvecklingsprocesser
  • Kunskap och insikt om hur du själv och andra reagerar och agerar i förändring,
    hur drivkrafter samverkar och motverkar, hur fällor kan undvikas och motstånd kan hanteras
  • Kunskap och färdigheter i hur du kan kommunicera och agera för att skapa delaktighet och engagemang
  • Kunskap om ledarskapets betydelse för förändringsprocessen

En insikt vad gäller förändring är att den är kontinuerlig. Relevansen i att skaffa kunskap och färdigheter i att hantera och leda förändringsarbete torde utifrån det perspektivet vara hög.

Målgrupp
Chefer och medarbetare, oberoende position, som vill öka självinsikt och handlingskraft och som vill bidra till utveckling.

Facilitator
Therese Birnstingl har en lång och bred erfarenhet av utbildning inom personlig utveckling. Genom facilitering av ledarskapsutbildningar, coaching av ledare och medarbetare samt samtalsterapisessioner med individer och grupper, har hon tillskansat sig kunskap och erfarenhet som bidrar till utmaning, utveckling och motivation hos människor.

24 okt 2017 - 24 okt 2017
För- och eftermiddagsfika
samt lunch ingår i utbildningspriset.

Sveriges HR Förenings intyg för genomförd utbildning utfärdas.

Sveriges HR Förening
Birger Jarlsgatan 34