TILLBAKA TILL JOBBET – hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa

Talare: Åsa Kruse, Feelgood företagshälsovård

Hur och varför uppkommer stressproblematik, och hur tar man sig igenom förloppet från sjukskrivning, återhämtning och planering till arbetsåtergång? Vilket stöd kan chef och HR vara i detta?

• Varför utmattning – vad beror det på?
  • Vad kan man göra när medarbetare drabbas?
  • Hur kan man arbeta förebyggande?

Stressrelaterad ohälsa är idag den vanligaste sjukskrivningsorsaken och leder inte sällan till långa sjukskrivningar och återfall. Hur kan man förebygga och hantera det, både som chef och som medarbetare? Seminariet ger kunskap om vanliga orsaker till stressproblematik, samt insikt i hur det yttrar sig i tidiga och senare reaktioner. Det ger också en inblick i vad man behöver vara uppmärksam på när medarbetare drabbas, och hur organisationen kan vara ett stöd och se till att medarbetaren får rätt hjälp. Seminariet belyser vilka ingredienser som bör ingå i en stressrehabilitering för att arbetsåtergången ska bli hållbar i längden och vilka hinder, farhågor och frågor som kan uppstå.

Åsa Kruse är med. kand, leg. psykolog och leg. psykoterapeut med KBT som inriktning. Hon är verksam inom Feelgood företagshälsovård och har arbetat med stressrelaterad ohälsa i 16 år, med att föreläsa, handleda chefer och rehabilitera individer.

Åsa Kruses bok "Tillbaka till jobbet" har utsetts till Årets HR-bok 2016!

Boken tar ett samlat perspektiv och visar på rätta och riktiga processer för en snabbare återgång till arbete. Den blir arbetsgivarens stöd i att ta ansvar för processen. Boken avstigmatiserar sjukskrivningar och underlättar för medarbetare att komma tillbaka.
                                                    - Juryn för Årets HR-bok 2016

Åsa Kruse