Inställd! Kriskommunikation för en sund organisation

Kursledare: Jeanette Fors-Andrée, Jeanette Fors-Andrée AB

Vad händer i din verksamhet när förtroendekrisen uppstår? Vad händer när ledningen agerar på ett sätt som strider mot organisationens kärnvärden eller om en olycka inträffar på arbetsplatsen? Dessa är bara två exempel på hur kriser kan uppstå i en organisation. Hur vi hanterar kriser kan bli skillnaden mellan framgång och undergång. Bristfällig hantering kan påverka personalen negativt, bidra till en sjunkande arbetsmoral och även leda till personalavhopp. Här spelar HR-funktionen en central roll för hur man ska förebygga och hantera kriser.

Genom att skapa en sund organisationskultur som tål intern och extern granskning, där varumärkeslöften och värderingar omsätts i praktiken, skapar du också ett förtroende i organisationen. Under en kris sätts ryktet, ledarskapet och internkommunikationen på prov, och inte minst HR som stöd- och styrfunktion. Den här utbildningen ger dig svar på hur du arbetar internt för att förebygga och hantera kriser, samt vilken roll HR-funktionen har i en effektiv krisorganisation. När chefer och medarbetare drabbas av rädsla eller panik och går in i försvar, är det HR-funktionens roll att stå stadigt.

HR bör därför betraktas som ett strategiskt viktigt perspektiv inte endast i ordinarie verksamhet, utan även under ett eskalerande krisläge. Målet med den här utbildningen är att du redan dagen efter ska kunna vidta konkreta åtgärder som förbättrar krisrutinerna och som sätter HR-perspektivet högre upp på agendan.

Under utbildningen pratar vi bland annat om:

• HR-funktionens roll i en effektiv krisorganisation

• Så sätter du samman en krisgrupp med tydliga mandat och roller

• När krisen kommer – så arbetar du internt

• Så undviker du förtroendekriser – krishanteringens grunder och framgångsfaktorer

Klicka på länken för att höra Jeanette Fors-Andrée kort berätta om utbildningen! https://www.youtube.com/watch?v=S_qHesVJ9Q0 Facilitator Jeanette Fors-Andrée är en av Sveriges mest anlitade krishanterare, medietränare och medierådgivare. Hon har arbetat med förtroendekriser i 13 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar. Idag är hon rådgivare i egen verksamhet. Närmast kommer hon från en unik roll inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade företag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev.

Jeanette Fors-Andrée

22 sep 2017 - 22 sep 2017
Frukost serveras från kl. 07:45.

Fabriksgatan 25
Göteborg