Nyhet:Årets HR-bok

Årets HR bok 2023 är BOLD - strategiskt HR-arbete i en ny tid

Boken som ger en inblick i snabbväxande Spotifys värld och som på ett tydligt sätt beskriver vad mångfacetterat HR-arbete egentligen går ut på samt hur man kan bedriva modigt HR-arbete utses till Årets HR-bok 2023 av HR-föreningens bokjury.

BOLD – strategisk HR-arbete i en ny tid (Sanoma Utbildning), boken som ger en inblick i snabbväxande Spotifys värld och som på ett tydligt sätt beskriver vad mångfacetterat HR-arbete egentligen går ut på samt hur man kan bedriva modigt HR-arbete, utses till Årets HR-bok 2023 av HR-föreningens bokjury.

Boken, som är skriven av Spotifys globala HR-chef Katarina Berg och hennes internationella HR-team, innehåller många värdefulla insikter och verktyg för att bli mer modig i HR-arbetet. HR-föreningens bokjury för Årets HR-bok lyfter särskilt fram introduktionen till Spotifys “HR-paletten” som en av de mer fascinerande delarna av boken, en samling av 171 olika kunskaps- och expertområden inom HR. För att lyckas i HR-arbetet, måste man behärska hela denna palett och kunna skräddarsy den efter sin egen organisations unika behov.

– Att skapa en djärv HR-strategi är som att måla med hjälp av HR-paletten – en komplexitet av 171 unika nyanser av kunskap, erfarenhet och expertis. BOLD är inte bara en bok; det är förhoppningsvis även en guide för att orkestrera framgång i det moderna HR-landskapet, för HR-professionell såväl som affärsledare, säger Katarina Berg.

Bokjuryn lyfter även fram det faktum att författarna betonar vikten av en stark företagskultur där alla anställda känner att de arbetar mot ett gemensamt syfte – oavsett var i världen de är – som något grundläggande för att driva en effektiv och global affärsstrategi. Här spelar HR en kritisk roll.

Bokjuryn för Årets HR-bok konstaterar att för den som vill utveckla och utmana sitt HR-arbete erbjuder BOLD både inspiration och praktiska verktyg. Den är ett måste för varje HR-professionell och affärsledare som vill ta sin organisation till nästa nivå.

Om utmärkelsen Årets HR-bok

Årets HR-bok är en utmärkelse från HR-föreningen som belönar den bok som gett ett extraordinärt stöd till de som arbetar med människors utveckling på arbetsplatser. Priset har delats ut sedan 1982 och böckerna bedöms av en bokjury efter kriterierna aktualitet, angelägenhet och användbarhet. Författaren, eller författarna, behöver vara verksamma i Sverige och boken som utses ska vara utgiven i första upplagan under 2022/2023.

Utmärkelsen Årets HR-bok delas ut på HR-föreningens event HR-dagarna, som i år arrangeras den 19–20 oktober.

Juryns motivering för Årets HR-bok 2023:

Med djärva ackord och modiga texter står denna kompletta låtkatalog ut – och är den musik vi har överst på vår playlist…

BOLD är den kompletta och självklara HR-boken som tydligt och enkelt beskriver vad det mångfacetterade HR-arbetet egentligen går ut på.

Boken innehåller många värdefulla insikter och verktyg för att bli mer modig i HR-arbetet. En av de mer fascinerande delarna av boken är introduktionen till Spotifys “HR-paletten”, en samling av 171 olika kunskaps- och expertområden inom HR. För att lyckas i HR-arbetet, måste man behärska hela denna palett och kunna skräddarsy den efter sin egen organisations unika behov.

För att driva en effektiv och global affärsstrategi, betonar författarna vikten av en stark företagskultur där alla anställda känner att de arbetar mot ett gemensamt syfte – oavsett var i världen de är. Här spelar HR en kritisk roll.

Om du vill utveckla och utmana ditt HR-arbete erbjuder denna bok både inspiration och praktiska verktyg. Den är ett måste för varje HR-professionell och affärsledare som vill ta sin organisation till nästa nivå.

HR-föreningen

Elin Widmark